Persoonlijk en lifestyle

Online boodschappen doen: Yay or nay?

Als je aan me vraagt wat ik het minst leuk vindt om te doen dan antwoord ik steevast “boodschappen doen”. Ik vind dat zo’n kansloze tijdsbesteding; naar de winkel, boodschappen in het karretje, naar de kassa, boodschappen uit het karretje en op de band leggen, boodschappen terug in het karretje, boodschappen uit het karretje halen en in de auto doen, naar huis, boodschappen uitladen en binnen alles uitruimen en weer inruimen. Je bent er zo anderhalf uur aan kwijt, maar ja, het moet nu eenmaal gebeuren.

Gemak dien de mens

Hoe ideaal is het als je je geen weg meer hoeft te banen door de gangpaden in de supermarkt terwijl je je groen en geel ergert aan mensen die hun kar precies voor je neus weg zetten of mensen die met stuivers voor € 150,- aan boodschappen willen betalen. Ik kies wat dat betreft ook al-tijd de verkeerde rij bij de verkeerde kassa.

Sinds enige jaren kun je bij een aantal supermarkten ook online boodschappen bestellen en deze laten thuis bezorgen of ophalen bij een pick up point (enigszins) in de buurt. Ooit, lang geleden, hebben we dit eens gedaan en ik vond het schreeuwend duur. Maar makkelijk was het wel! Zeker omdat we toen nog op een flatje woonden zonder lift 😉

En toch loop ik iedere week weer die kar zuchtend en kreunend voor me uit te duwen. Misschien omdat wij ons boodschappengeld iedere maand contant opnemen. Misschien omdat ik denk dat het allemaal maar ingewikkeld is om te scrollen tussen 50 verschillende producten. Maar bovenal omdat ik het 7,5 jaar geleden écht veel te duur vond om het te bestellen en te laten bezorgen.

Druk gezinsleven

Feit is dat ik 27,5 uur in de week werk, mijn man werkt er gemiddeld 45 en op mijn vrije dagen wil ik gewoon iets leuks doen en genieten met mijn gezin.

Ik besloot daarom bij 3 verschillende supermarkten online “boodschappen te doen” en te zoeken naar de verschillen in prijs, bezorgkosten en gebruikersgemak.

De boodschappenlijst

Mijn boodschappenlijst voor deze week bestaat uit de volgende producten:

3 Bruine broden (fijn volkoren)
12 Pakken houdbare, magere melk
6 Flessen Cola light
1 Tros bananen
4 Pink Lady appels
Galia meloen
1 Kilo (iets) kruimige aardappelen
450 Gram diepvries sperziebonen
4 Saté schnitzels
450g Mini krieljtes
1 Klein potje wortelen
1 Bakje coleslaw
4 Rundervinken
1 Zak rösti
1 Zak roerbakgroenten
300g Kipfiletblokjes
350g Mager rundergehakt
1 Pot Grand’Italia bolognese saus
1 Pakje Parmaham
1 Blik tomatensoep
1 Pakje beenham (vleeswaren)
Boterhamworst
Appelstroop
Sandwichspread naturel
Calvé pindakaas 650g
La Vache Quiri cheese dippers

Niet veel A-merken, maar juist veel huismerken. Normaliter haal ik de grote boodschappen bij (de) Lidl en ga ik voor de producten die ze daar niet hebben (of die ik gewoon niet goed of lekker vind) naar de Plus of Albert Heijn. Een Jumbo hebben wij hier in het dorp niet en eerlijk gezegd ben ik er nog nooit geweest om boodschappen te kopen.

Alles op een rijtje

Anywho. Gewapend met mijn boodschappenlijst begon ik met online boodschappen doen.
Zoeken en toevoegen aan je winkelmandje ging bij alle drie even makkelijk.

Extra makkelijk vond ik dat als je bij de Plus met de cursor over het winkelwagentje beweegt je direct je subtotaal ziet. Bij Albert Heijn en Jumbo is dit niet het geval.

Mijn boodschappenlijstje ging voor een groot deel gelijk op, maar bij Albert Heijn kon ik geen mini krieltjes vinden en hebben ze geen Johma Coleslaw. Bij Plus en Jumbo hadden ze dan weer geen coleslaw van Bieze (en die is zó lekker).

Verder was het aanbod overal redelijk gelijk, ware het niet dat je bij Albert Heijn veelal afwijkende gewichten tegen komt bij bijvoorbeeld snijwaren en vlees.

Afijn, na alles keurig in mijn mandje te hebben geplaatst was het tijd om de eindscore te bepalen.

Albert Heijn

Albert Heijn houdt je wat betreft het subtotaal best een tijd in spanning. Wanneer je je boodschappenlijst opent krijg je, hetzij onderaan, hetzij bovenaan, géén subtotaal te zien. Pas ná het kiezen van je bezorgmoment krijg je het bedrag te zien.

Boodschappen bezorgen op zaterdag kostte mij € 2,50 mits je deze tussen 16.00u en 22.00u laat bezorgen. Leuke bijkomstigheid is dat wanneer je je bestelling af wil ronden je een melding krijgt als er artikelen in de bonus zijn, zoals bijvoorbeeld 1+ 1 gratis.

Uiteindelijk kwam ik uit op € 67,41 exclusief de bezorgkosten.

Echter, de minimale bestelwaarde bij Albert Heijn is € 70,00.
Mijn weekboodschappen kon ik dus niet laten bezorgen.

Jumbo

Een aantal van Jumbo’s eigen merken is opvallend goedkoop; goedkoper dan Lidl of Aldi zoals ze ook in die reclame zeggen. Toch was ik hier duurder uit dan bij Albert Heijn. Bij Jumbo zou ik voor mijn boodschappen € 70,26 exclusief bezorgkosten betalen.

Bij Jumbo krijg je geen extra aanbiedingen te zien, maar ga je direct naar ophalen of bezorgen.
En wat een domper: Jumbo bezorgt niet eens bij mij thuis! Terwijl ik toch binnen een straal van 10 kilometer woon van deze winkel.

Ophalen kost € 2.50 per bestelling, maar kan in mijn geval alleen bij een andere Jumbo die weer verder zit dan degene die mijn boodschappen zou bezorgen. Heel vreemd.

Plus

Eerlijk is eerlijk: het zoeken naar de boodschappen vond ik bij Plus het aller fijnste. Snel, makkelijk, duidelijk en direct aangegeven of het artikel in de aanbieding is. Ideaal als je het mij vraagt! Toch was ik bij deze supermarkt het duurste uit: € 72,75 exclusief bezorgkosten.

Van de bezorgkosten sloeg ik helemaal stijl achterover: € 6,00 (!!) voor bezorging op een zaterdag, ongeacht het tijdsvak.

Conclusie

Laten bezorgen door Albert Heijn en Jumbo is in ons geval geen optie: de ene bezorgt pas vanaf € 70,00 en de ander bezorgt gewoon helemaal niet. Zou ik dus online boodschappen willen bestellen ben ik gebonden aan de Plus. In dit geval dus ook de duurste supermarkt.

Natuurlijk zijn er kortingscodes voor gratis bezorging of worden je boodschappen gratis bezorgd wanneer je een bepaald product koopt, maar wanneer je dit dus niet nodig hebt, niet gebruikt of als je geen kortingscode hebt ben je dus hartstikke duur uit als je je boodschappen laat bezorgen. Vergeet ook niet het bedrag voor de kratten dat er nog bovenop wordt geplust. Deze worden bij een volgende bestellen wel weer netjes verrekend, maar toch.

Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de luiheid en voor één keer de boodschappen laten bezorgen. En eerlijk is eerlijk: het is wel erruggggg fijn hoor. Beetje de deur open doen en vervolgens alleen de boodschappen inruimen. Zalig!

Maar ik ben ook iemand die op centen let (lees: krent) en dus verwacht ik dat ik volgende week tóch weer zuchtend, steunend en kreunend die kar voor me uit te duwen. Want die € 6,00 bezorgkosten vind ik toch echt teveel van het goede.

Uitgelichte foto: NeONBRAND - Unsplash

4 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *